уторак, 12. октобар 2021.

Uspješno završen 4. Međunarodni salon stripa u Banjaluci: Stripadžije upornije od kiše i hladnoće

 


Dosadna kiša i hladno vrijeme nisu uspjeli da zaustave ljubitelje stripa da tokom vikenda u kamenoj kući na tvrđavi Kastel u Banjaluci uživaju u druženju sa strip autorima, posjete crtačke radionice, pogledaju bogat izbor izložbi i ponudu stripova na 4. Međunarodnom salonu stripa.

Vrhunski autori, u rasponu od Etiopije preko Italije do Srbije i Hrvatske, uveličali su svojim prisustvom ovo druženje ljubitelja devete umjetnosti u Republici Srpskoj, a Zoran Pejić, predsjednik udruženja “Deveta dimenzija”, koje je organizator salona, ističe da je oduševljenje gostiju i posjetilaca obostrano.

- Hladno vrijeme i dosadna kiša tokom cijelog festivala nisu nam išli naruku, ali ispostavilo se da su ljubitelji stripa uporniji od lošeg vremena, sudeći po brojnoj posjeti i velikom interesovanju publike za ponuđeni program salona. Svi gosti izrazili su oduševljenje Banjalukom i prijemom od strane publika, koja je svojim prisustvom potvrdila da ono što radi “Deveta dimenzija” ima svoje mjesto u kulturnoj ponudi Srpske. Zahvalio bih u ime udruženja Havijeru Rouardu, savjetniku ambasadora Francuske u BiH, Ambasadi Italije u BiH, Kabinetu Predsjednika RS i gradu Banjaluci za nesebičnu pomoć, te svim drugim prijateljima, gostima i posjetiocima što su, svako na svoj način, pomogli da po četvrti put nastavimo uspješnu tradiciju salona stripa - rekao je Pejić.

Tokom trajanja salona predstavljeni su radovi italijanskog crtača Marčela Manđatinija, kako oni rađeni za “Boneli” produkciju, tako i njegovi solo radovi, a jednaku pažnju izazvala je izložba gosta iz Etiopije Minasa Halefoma, te radovi brojnih gostiju iz regiona poput Mirka Čolaka, Slobodana Jovanovića, Sabahudina Muranovića Murana i drugih. Među zapaženijim promocijama bilo je predstavljanje sjajne grafičke novele “More je bilo mirno”, banjalučkog autorskog tandema Tatjana Vidojević (crtež) i Tanja Stupar Trifunović (tekst), jedno od zapaženijih strip ostvarenja u prošloj godini, ali koje je zbog pandemije virusa korona tek sada dočekalo predstavljanje domaćoj publici, iako autorke kažu da je ovo dugo čekanje imalo svojih prednosti.

- Možda smo malo previše dugo čekale promociju, ali ovo neplanirano odgađanje dalo je publici i kritici da se dobro upoznaju sa našim radom, tako da sada kada smo sabrale sve utiske, možemo realno pričati o temi. Ova grafička novela meni je, uz brojne druge utiske, najviše zanimljiva kao rušenje predrasuda, kako kod publike koja nije očekivala strip od nas, tako i kod nas, koje smo mislile da strip nije forma u kojoj ćemo izraziti naša interesovanja - kaže Tanja Stupar Trifunović.

Ilustratorka i slikarka Tatjana Vidojević dodaje da je krajni rezultat ove saradnje umjetnička simbioza iskrenosti, emocionalnosti i dugogodišnjeg prijateljstva.

- Po našem skromnom mišljenju, tajna pozitivne reakcije čitalaca i kritike na ovaj album krije se u činjenici da smo bez kalkulisanja emocionalnost i iskrenost utkane u Tanjin tekst na pravi način prenijele u table stripa, što možda ne bi bilo tako lako izvesti da između Tanje i mene ne postoji dugogodišnje prijateljstvo, koje je oživjelo pravu simbiozu riječi i slike u ovom projektu - objasnila je Vidojevićeva.

Osim brojnih izložbi, predstavljanja autorskih radova i crtačkih radionica, održana je i bogata berza stripova, sa bogatim izborom stripova od klasika “Bonelijeve” produkcije poput “Zagora”, “Mister Noa”, “Dilana Doga”, do strip albuma sa novitetima svjetske produkcije poput albuma “Zatamnjenje” ili Dž-Last Man”.

Sve izložbe realizovane u okviru salona posjetiocima koji nisu uspjeli da dođu ovog vikenda biće dostupne u Kamenoj kući na tvrđavi Kastel u narednih mjesec dana.

Budućnost

Jedan od gostiju salona Sabahudin Muranović Muran, sjajni autor i ilustrator iz Prijepolja, kaže da je budućnost stripa upravo u prilagođavanju mladim generacijama.

- Moderne tehnologije i digitalne tehnologije uzimaju primat kod mladih generacija, ali to samo po sebi nije loša stvar već naša realnost. Strip samo mora da se prilagodi novim tokovima i da ponudi ono što je uvijek bilo ključno da se nove generacije vežu za njega, a to je dati iskreno sebe u umjetnosti i ponuditi kreativnost i kvalitet u onom što radite - istakao je Muran.

Autor: Branislav Predojević


Нема коментара:

Постави коментар

Maxi Tex #22

  Scenario: Nizzi Claudio Crtež: Alessandrini Giancarlo Naslovnica: Villa Claudio