среда, 26. децембар 2018.

Voljeni Čika Đorđe

Prvi tom sabranih dela Jurija Pavloviča Lobačeva. U svojoj Rusiji ostao nepoznat, iako je jedan od očeva savremenog evropskog stripa





DECENIJAMA iščekivan događaj u svetu devete umetnosti, ali i knjižarstva - izlazak prvog toma sabranih dela Jurija Pavloviča Lobačeva “Plava pustolovka i druge priče (1931-1939)”, obradovao je sve poštovaoce velikana zahvaljujući izdavačkoj kući “Makondo”, koja se, u saradnji sa Udruženjem stripskih umetnika Srbije, odnosno Centrom za umetnost stripa, prihvatila ovog izuzetnog poduhvata, naslovljenog “Velikani srpskog stripa”. Ediciju je inicirao preminuli Zdravko Zupan (autor biografije i stripografije Lobačeva), a uređuje je Zoran Stefanović, koji se u mnogo čemu prihvatao uloge nastavljača Zupanovih težnji.

“Kod Srba voljeni Čika-Đorđe”, kako Lobačeva (1909-2002) opisuje u predgovoru ove knjige, “po duhu i važnosti možda je najsrpskiji stripar 20. veka”, rođen kao Rus, ali na srpskoj teritoriji danas poarbanašenog Skadra, odrastajući na srpskom Cetinju i drugim prostorima naše kulture - koju je, kao i naš prostor, oduvek “osećao”.

Obožavanje Lobačeva u Srbiji kao velikog umetnika, i to ne bilo kakvog nego stripskog, ima i svoju drugu stranu - u svojoj Rusiji ostao je nepoznat, iako je jedan od očeva savremenog evropskog stripa, dodaje Stefanović, i nastavlja:





- Dok se ova knjiga štampa i uvezuje, Moskovljani hodaju pobožno među vitrinama izložbene sale impresivnog Doma ruskog zagraničja Aleksandra Solženjicina. Gledaju, prvi put u istoriji Rusije, predmete zlatnog doba srpskog i jugoslovenskog stripa 1935-1941, epohe sa toliko ruskim pečatom. Pogledima upijaju originalne table, prva izdanja časopisa i knjiga, arhivske dokumente, predmete... Izložba se zove “Ruski strip Kraljevine Jugoslavije”, autor je profesor Irina Antanasijević sa svojim timom, a među zastupljnim velikanima, ponekad nepoznatim današnjem Rusu, visoko sija ime Čika-Đorđa i sama činjenica njegovog postojanja.





Stefanović je uveren da u surovom svetu, postljudskoj eri koja nas posmatra sa pozicija tehnološke i svake druge sile, ali bezumne, kao i u samim stripovima Lobačeva, nema lepšeg načina povezivanja dvaju naroda, ali i cele usplahirene planete, nego što bi to bilo preko umetničkih plodova jednog malog/velikog života koji je oplemenio milione drugih.

- Ovo izdanje hrli i nekim ljudski samerenijim jubilejima - 110 godina od umetnikovog rođenja i 90 otkako je nacrtao prvi strip iz ljubavi prema budućoj supruzi Lizi, “Kino-hroniku Šarž” (koju premijerno donosimo), gde je on junak sopstvenog života - kaže Stefanović.

U prvom tomu nalazimo formativni period, kako umetnikovog opusa, tako i celog savremenog stripa, a ogroman podvig autorskog tima ogleda se u rekonstruisanju istorije, odnosno svakog piksela neprocenjivih crteža sa stranica koje se fizički doslovno raspadaju.



Autor: Marina MIRKOVIĆ
Tekst i fotografije preuzete sa sajta novosti.rs

Нема коментара:

Постави коментар

Maxi Tex #22

  Scenario: Nizzi Claudio Crtež: Alessandrini Giancarlo Naslovnica: Villa Claudio