недеља, 14. април 2019.

Časopis "Kinoteka" #28

Aprilski časopisa Kinoteka donosi tekstove o velikanima Dušanu Makavejevu i Džonu Fordu, o rediteljima sovjetske neme ere Grigoriju Kozincevu i Leonidu Traubergu, intervjue sa Agnješkom Holand i Predragom Ličinom.





Uz program Beograd-Holivud objavljeni su tekstovi Grega de Kjura, Slobodana Šijana i Jovana Čekića, a uz Šok koridor biografija reditelja Dena Kertisa





Ciklus Velikani svetskog filma posvećen je reditelju Džonu Fordu. Srđan Savić piše o tom „gigantu američke kinematografije“ koji je u više od pola veka dugoj karijeri snimio oko 140 filmova. Među njima su više od trećine vesterni, a ostalo komedije, ratni filmovi, drame različitih žanrova, kao i dokumentarci. Savić navodi ocenu Dejvida Kvinlana da najmanje tridesetak Fordovih filmova spada u kategoriju antologijskih.





Sandra Perović je intervjuisala poljsku rediteljku Agnješku Holand, koja je emigrirala krajem osamdesetih, tri puta je nominovana za Oskara i spada u autorke koje indivudualnošću, slobodnim duhom i inventivnošću šire granice filmskog izraza. Dobitnica Zlatnog pečata Jugoslovenske kinoteke govorila je o svom novom filmu „Gospodin Džons“ (o novinaru koji je zapadnoj javnosti otkrio Staljinov zločin u Ukrajini), o važnosti slobode medija, o svojoj saradnji sa Vajdom i Kješlovskim





Hrvatski reditelj i scenarista Predrag Ličina uvrstio je u program Moj izbor filmove američko-britanske produkcije koje najviše voli. „Ovdje ima svega – od smijanja i straha preko ljubavi i zlobe, pa sve do šoka i nevjerice“, izjavio je za Kinoteku autor hita „Poslednji Srbin u Hrvatskoj“. Ličina je govorio i o poruci koju za južnoslovenske narode nosi ta zombi komedija, o uticaju Serđa Leonea i Džona Karpentera na njegov rad, značaju dobrog scenarija, ulozi filmske kritike i marketinga.





U ovom broju započet je feljton o Dušanu Makavejevu iz pera reditelja Nikole Lorencina, pod naslovom „Podbrcnuti i probuditi i čoveka i svet – ili kako da se zaigramo filmom“. Prvi deo feljtona prati rane radove Makavejeva u Kino klubu Beograd. Lorencin piše o dokumentarcu „Jatagan mala“ koji je Mak snimio 1953. godine kao „mlad-lud, hrabar i sineastičan“, zatim o kratkom igranom „Pečatu“ (1955), o filmu „Antonijevo razbijeno ogledalo“ (1957)…





Uz program Nema sreda Aleksandar Erdeljanović predstavlja rediteljski par Grigorija Kozinceva i Leonida Trauberga, ukrajinske intelektualce jevrejskog porekla koji su saradnju započeli u teatru i bili među osnivačima Fabrike ekscentričnog glumca u Sankt Peterburgu. Bizarne i za sovjetsku publiku tog vremena iznenađujuće elemente iz predstava objedinili su u svom prvom filmu „Oktobarkine pustolovine“ (1924), a prvi uspeh postigli su krimi melodramom „Đavolji točak“ (1926).

Autor programa Dokumentarni četvrtak Božidar Marjanović nastavlja feljton „Drugi svetski rat – filmski žurnali u (i o) okupiranoj Jugoslaviji“, pišući o žurnalima Luče, koji su bili glavno sredstvo propagande fašističke Italije, kao i o filmskim žurnalima iz doba Nezavisne države Hrvatske.

Rubrika Sa polica biblioteke prikazuje knjigu „Nemrtvi: Teorije filma o zombijima“, koju su priredili filmski teoretičari Mihael First, Florijan Krautkremer i Serjoša Vimer, a objavio Filmski centar Srbije u prevodu Nikole Jordanova, Biljane Pajić i Nebojše Baraća. Ovaj zbornik eseja i analiza dvadesetak autora s nemačkog govornog područja predstavlja izuzetan doprinos žanrovskoj teoriji filma i namenjen je ne samo stručnoj već i najširoj publici.

U rubrici Kritika iz prošlosti preneta su dva teksta: „Seks i greh“ koji je Slobodan Novaković napisao o filmu „Ljudi mačke“ (1982) Pola Šredera i kritika filma „Hanka“ (1958) Slavka Vorkapića iz pera Milutina Čolića.

Ta dva filma deo su ciklusa Beograd-Holivud, „revije klasičnog holivudskog filma, sa srpskim predznakom“, kako program opisuje Greg De Kjur, nezavisni kustos i pisac iz Los Anđelesa koji živi i radi u Beogradu. De Kjur napominje da je Holivud oduvek predstavljao sastajalište kreativaca, kao i referentnu tačku za sineaste iz celog sveta, među kojima su i mnogi autori iz Srbije, te posebnu pažnju posvećuje radu Vorkapića i Slobodana Šijana.

Deo ovog programa je izložba Šijanovih fotografija „Vrtoglavica, foto-sekvence (1998–99)“. Časopis tim povodom objavljuje Šijanov tekst „Uz ovo izdanje Vrtoglavice“ i esej Jovana Čekića „Vrtoglavica i prazna mesta sećanja“.

U rubrici Tragovi na filmu saradnici Kinoteke podsećaju na stvaralaštvo nedavno preminulih umetnika. U ovom broju to su glumci Miroljub Lešo i Džen Majkl Vinsent, reditelji Vaclav Vorliček, Džunja Sato, Lari Koen i Klod Goreta, kompozitori Žak Lusje i Vjačeslav Ovčinjikov.

In memoriam povodom smrti glumca Luka Perija i pevača benda The Prodigy Kita Flinta, koji su umrli istog dana (4. marta), napisao je Đorđe Zelenović, ističući da su obojica bili ikone tinejdžera u svetu i „deo odrastanja dece u Srbiji kriznih devedesetih, za mnoge od njih prozor u svet“.

Program Šok koridor predstavlja posvećen je Denu Kertisu. O reditelju i producentu kultne gotik sapunske opere „Mračne senke“ (1966-1971) piše Nenad Bekvalac, dodajući da Kertisa ovdašnja publika pamti pre svega kao autora serije „Vetrovi rata“, koja je snimana u Jugoslaviji osamdesetih godina.

Aprilski broj zatvara „Beogradski filmoplov (1944-1963)“ u kojem Slobodan Aranđelović preporučuje filmove prikazivane u beogradskim bioskopima prvih decenija nakon Drugog svetskog rata.

Uz mnoštvo fotografija, časopis objavljuje i aktuelni repertoar u salama u Uzun Mirkovoj i Kosovskoj ulici.

Нема коментара:

Постави коментар

Maxi Tex #22

  Scenario: Nizzi Claudio Crtež: Alessandrini Giancarlo Naslovnica: Villa Claudio