четвртак, 12. септембар 2019.

Kinoteka #33




Direktor Jugoslav Pantelić u uvodnom tekstu skreće pažnju na ekskluzivni intervju Sandre Perović s rediteljem Vernerom Hercogom, esej o delu nedavno preminulog velikog srpskog scenariste Gordana Mihića, iz pera dr Aleksandra S. Jankovića, tekst Nenada Bekvalca o glumcu Rutgeru Haueru, osvrt na 1969. godinu, prepunu događaja koji su bili inspiracija mnogim filmskim autorima, intervju s glumicom Snežanom Bogdanović, čiji portret krasi i naslovnu stranu broja, kao i na prikaz knjige „Film o filmu“ koja svedoči o dugom i inspirativnom dijalogu koji su svojevremeno vodili Boro Drašković i Aleksandar Saša Petrović.

Glumica Snežana Bogdanović je za program Moj izbor sastavila listu filmova koji su obeležili njeno filmsko odrastanje, ostavili veliki trag i uticali na formiranje ukusa. „Volim da me film dubinski pokrene, da me uzbudi, da me ponese, da ima emociju, pa makar imao i greške“, izjavila je ona u intervjuu za naš časopis, u kojem je govorila i o sećanju na Muzej u Kosovskoj, aktuelnoj ponudi u američkim bioskopima, rediteljima koje ceni, kao i o svojim najnovijim ulogama – u „Šavovima“ i u bosanskom filmu „Sin“.




Rutgeru Haueru, holandskom glumcu međunarodne karijere, koji je često igrao negativce, posvećen je septembarski ciklus Velikani svetskog filma. U analizi njegovog bogatog opusa Nenad Bekvalac ističe kultnu ulogu replikanta Roja Batija u „Blejd raneru“ i citira Batijevu poslednju repliku: „Svi ti trenuci biće izgubljeni u vremenu, kao suze na kiši. Vreme je da se umre”, a potom zaključuje: „Na svu sreću, iza Hauera je ostalo mnogo onog što ćemo moći da proživljavamo iznova i iznova gledajući njegove filmove, iako je, nažalost, za njega došlo vreme da nas napusti”.

Proslavljeni nemački reditelj Verner Hercog u intervjuu sa Sandrom Perović rekao je da je svoj novi film „Porodična romansa“ snimio u Japanu „u divljem, gerilskom filmskom stilu“. Priča o otuđenju i praznini života današnjice dešava se u Tokiju, gde glavni junak vodi servis za iznajmljivanje roditelja, najboljeg prijatelja, obožavalaca. „Svi filmovi koje radim moraju da imaju veze s ljudskim stanjem. Kao reditelj, pokušavam da razumem ljudsko srce. Ako možete da prodrete duboko u čoveka, onda možete da budete reditelj“, izjavio je Hercog, a na konstataciju da je neverovatno plodan stvaralac odgovorio je: „Ja nisam umetnik. Ja sam vojnik u filmskoj industriji“.





U rubrici Kao na filmu objavljen je tekst „Summer of ‘69“ Vuka Popadića, osvrt na godinu koja je „ponudila nekoliko događaja, prvenstveno u anglosaksonskoj kulturi, koji su silinom uticaja koji su u poslednjih pedeset godina posredno ili neposredno imali na filmsku umetnost, pop kulturu i živote svih stanovnika planete, ostavili neizbrisiv trag“. Popadić piše o mjuziklu „Kosa“, rok operi „Tomi“, američkom predsedniku Niksonu i Vijetnamu, sletanju na Mesec, Vudstoku i drugim fenomenima vezanim za 1969. godinu.

Povodom smrti istaknutog filmskog stvaraoca Gordana Mihića u rubrici In memoriam o opusu izuzetno plodnog scenariste, ali i reditelja i profesora piše dr Aleksandar S. Janković. „Sumirajući jedan čitav kreativni život koji je trajao preko šezdeset godina, dolazimo da jasnog zaključka da je Gordan Mihić najproduktivniji, najpoznatiji i u tom kontekstu najbolji srpski filmski i TV scenarista… Opseg interesovanja i delovanja ovog jurodivog umetnika iz jugoistočne Hercegovine nedvosmisleno i nedeljivo je vezan za Jugoslaviju i jugoslovenski prostor. Kao niko i nikad, Mihić je bio tumač svih delova društva zahvaćenog u istorijskim vrtlozima koje nije zaslužilo“, ocenjuje Janković.

Prevodilac Zora Čavić Ilić, koja je tri decenije u RTS-u prevodila sa engleskog jezika igrane filmove, dokumentarce i serije, lepotu tog posla videla je u izazovu da titl bude kratak i eksplicitan, a da sačuva čar teksta. U razgovoru sa Zoricom Dimitrijević istakla je da je volela da radi opere, pevajući dok prevodi, a mučio ju je kokni, naročito kada ga je „skidala“ direktno s trake, bez dijalog liste. U intervjuu za Kinoteku govorila je i o saradnji sa Aleksandrom Sašom Petrovićem, kao i o svojim književnim prevodima.





Novi naslov Vip Kinoteke je digitalno restaurisani „Balkanski špijun“. U rubrici Kritika iz prošlosti časopis prenosi opsežan tekst Milutina Čolića objavljen u Politici 1984. godine, s pozitivnim ocenama za rediteljski debi Dušana Kovačevića i Božidara Nikolića i za maestralnu glumu Bate Stojkovića, Zvonka Lepetića, kao i Mire Banjac i Bore Todorovića.

Septembarsko izdanje donosi treći deo feljtona „Portret umjetnika kao političkog disidenta: Život i djelo Aleksandra Petrovića“, na osnovu istoimene knjige i doktorske disertacije Vlastimira Sudara o jednom od najznačajnijih srpskih reditelja.

Rubrika Sa polica biblioteke daje prikaz knjige „Film o filmu“ Bore Draškovića, koji je pratio nastajanje igranog filma i nedovršene televizijske serije „Seobe“ i snimao dokumentarac o tom velikom projektu Aleksandra Saše Petrovića. Prizore i atmosferu sa snimanja „Seoba“, razgovore s Petrovićem o mnoštvu različitih tema, kao i s glumcima i drugim članovima ekipe, lične utiske i opservacije Drašković je pretočio u knjigu koju je 2010. godine objavio novosadski Prometej.

Draškovićevo stvaralaštvo tema je eseja „Prostranstva i orahove ljuske pobunjenog čoveka“, koji časopis prenosi iz knjige Srđana Vučinića „Portreti: 24 sličice u sekundi (eseji o jugoslovenskom filmu“, u izdanju Filmskog centra Srbije (2018). Boro Drašković je jedinstvena ličnost u našoj kulturi,  baštinik mediteranskog duha posvećenog starogrčkim idealima granice, mere, sklada i lepote, ističe Vučinić, izdvajajući film „Život je lep“ kao najintrigantniji u njegovom opusu, i u značenjskom i u formalnom pogledu.

Novi broj Kinoteke objavljuje i treći deo scenarija „Majstori, majstori!“ pisca i reditelja Gorana Markovića.

U tekstu „Seme istorije Kirila Cenevskog“ Marijana Terzin Stojčić analizira opus nedavno preminulog autora, jednog od najvećih makedonskih sineasta, čiji je debitantski film „Crno seme“ (1971) osvojio Zlatnu arenu u Puli za režiju i bio jugoslovenski kandidat za Oskara.

Saradnici Kinoteke pišu i o drugim nedavno preminulim filmskim umetnicima. U rubrici Tragovi na filmu objavljeni su tekstovi o Silviji Majls i Piteru Fondi (autor je Đorđe Zelenović), Arturu Brauneru i Valentini Korteze (Petar Mihajlović), Ripu Tornu (Bojan Kovačević), Franku Zefireliju (Branislav Erdeljanović), Simoru Kaselu i Džonu Singltonu (Nenad Bekvalac).

Uz veliki broj fotografija i ilustracija, časopis objavljuje i mesečni repertoar u svojim salama u Uzun Mirkovoj i Kosovskoj ulici.

Нема коментара:

Постави коментар

Maxi Tex #22

  Scenario: Nizzi Claudio Crtež: Alessandrini Giancarlo Naslovnica: Villa Claudio