понедељак, 19. август 2019.

Belićeva žudnja za čistom formom

Retrospektivom u Gornjem Milanovcu obeleženo pet decenija stvaralaštva Milije Belića. Prvi profesionalni angažman - crtanje popularnog stripa "Mirko i Slavko"





SLIKE i skulpture Milije Belića, jarkih boja i geometrijski svedenih oblika, čija vedrina je postala prepoznatljiva širom planete, deo su postavke kojom se, u Gornjem Milanovcu, obeležava pola veka njegovog stvaralašta. Tako je zatvoren jedan široki krug, koji je krenuo iz "Dečjih novina" (u kojima je dobio prvi profesionalni angažman - crtao je "Mirka i Slavka", najpopularniji strip socijalističke Jugoslavije), a nastavio se preko Beograda i Pariza, i opisao gotovo sve svetske meridijane na kojima je izlagao ovaj umetnik, likovni teoretičar i kritičar i publicista.

Prostor Moderne galerije bio je mali da udomi retrospektivu, koja je obuhvatila i njegove rane stripovske radove, pa se izložba, u čiju realizaciju je bila uključena i biblioteka "Braća Nastasijević", proširila i na hol Kulturnog centra Gornjeg Milanovca. Povodom svečanog otvaranja, predstavljena je i Belićeva knjiga "Izazov modernosti".

Tražeći odgovarajući likovni izraz za vreme u kome je živeo, Belić je tokom pet decenija prolazio različite mene:

- U početku to nije bila apstrakcija, već figuracija, metafizičko slikarstvo blisko De Kiriku, Magritu - otkrio je u jednom razgovoru za naš list. - Ali kako su se razvijala moja teorijska istraživanja, sticao sam i uvid u celokupne domete moderne umetnosti i, malo-pomalo, sa radova je iščezavala ta figurativna scenografija, priča, literatura, sve ono što je bilo narativno, da bi ustupilo mesto čistim likovnim formama. Shvatio sam da je ekspresija likovnih izraza na taj način daleko jača, sugestivnija, nego u figurativnoj umetnosti. Uostalom, pioniri apstraktne umetnosti su tvrdili da je upravo njihova umetnost, realnija i konkretnija od figurativne. I imali su pravo.

Pri kraju osnovne škole, Belić je započeo višegodišnju saradnju sa izdavačkom kućom "Dečje novine" - radio je ilustracije, bio koautor stripa o Mirku i Slavku i objavio više kratkih stripova sa sopstvenim junacima. U isto vreme učestvuje u radu dve crtačke škole. Tokom studija na slikarskom odseku beogradskog FLU, dobio je nagradu kao najbolji crtač u generaciji.


Double I




Izlaže redovno od 1978. godine u zemlji i inostranstvu, a paralelno objavljuje i tekstove o umetnosti u listovima i časopisima ("Književna reč", "Književne novine", "Politika", "Polja", "Venac"...). Bio je stipendista Francuske vlade 1983/'84. godine, a deceniju potom, sa najvišom ocenom odbranio je doktorsku tezu na Sorboni i stekao titulu doktora umetnosti i nauka o umetnosti Pariskog univerziteta. Od pre četiri godine član je komiteta salona Realites Nouvelles u Parizu, a zahvaljujući njemu ova čuvena institucija gostovala je prvo u Beogradu, a ovoga leta je gosti u Budvi.


Illusive




Belićeva poetska priroda žudi za otkrićem nove dimenzije poetskog govora, koja je i nova dimenzija razumevanja sveta, zabeležio je svojevremeno likovni kritičar Sreto Bošnjak:

- Ima tu i potajne žudnje za ulaskom u tamne prostore tajne, u one oblasti čovekovog duha koje nikada nisu sasvim obasjane svetlošću svesti. Poverenje u nauku ne isključuje mogućnost dodira sa poetskom strukturom sveta. 

Myriade




"KOSOVSKI BOJ" U RUDOVCIMA

JOŠ kao osnovac u rodnim Rudovcima, Belić je objavljivao literarne i likovne priloge u dečjim časopisima ("Kekec", "Nasmejane novine", "Mali polet", "Politika za decu", "Politikin zabavnik"), i učestvovao na konkursima na kojima je osvajao nagrade. Kao učenik osmog razreda naslikao je sliku "Kosovski boj" 1968. godine na zidu u holu škole, koja i danas postoji.


Autor: Miljana Kralj
Tekst i fotografije preuzete sa sajta novosti.rs

Нема коментара:

Постави коментар

Maxi Tex #22

  Scenario: Nizzi Claudio Crtež: Alessandrini Giancarlo Naslovnica: Villa Claudio