петак, 2. април 2021.

DIRNULA ME SUDBINA SRBA NA KOSMETU: Simona Mogavino, scenarista stripa "Dobro došli na Kosovo", o uspehu projekta


DUBOKO sam dirnuta sudbinom Srba na Kosovu. Nadam se da će uskoro moći da pronađu mir, koji toliko zaslužuju, posle svega što su preživeli.

Ovo u razgovoru, za "Novosti", ističe Simona Mogavino, scenarista veoma popularnog francuskog stripa "Dobro došli na Kosovo", koji je nedavno preveden i na srpski jezik.

Reč je o stripu koji prati život Dimitrija, Srbina sa Kosova, prinuđenog da se iseli 1999. godine. On odlazi u Italiju, a kada mu umre otac, dolazi na sahranu, 2004, baš u trenutku pogroma, dok oko njega gore crkve i manastiri.


Strip je osmislio francuski politikolog Nikola Mirković, koji je sa Simonom Mogavino i koscenarista, dok je likovni deo na sebe preuzeo poznati milanski crtač Đuzepe Kvatroki. Svi su se rado prihvatili ovog projekta, uključujući i izdavačku kuću "Roše".

Pre mesec dana, strip se pojavio i u prevodu na srpski jezik, u Srbiji, u izdanju "Sistem komiksa", i u Republici Srpskoj, u izdanju "Devete dimenzije", prvi na ćirilici, drugi na latinici i ijekavici.

U Francuskoj se, inače, pojavio u novembru 2019. i u prvoj nedelji bio je najprodavaniji istorijski strip u zemlji! Treba istaći da je Italijanka Mogavino ovde izuzetno cenjena.

Autor je poznatih stripova o srednjovekovnim kraljicama, a 2019. je na Međunarodnom festivalu stripa u Ajačiju na Korzici dobila nagradu za najboljeg scenaristu stripova, između ostalog i za strip o Kosovu.


Na pitanje kako se odlučila da se uključi u ovaj projekat, Mogavinova kaže:

- Na priči sam počela da radim zahvaljujući pozivu Nikole Mirkovića. Neću da krijem da sam se na početku veoma plašila, jer sam bila u potpunosti svesna da apsolutno nisam bila spremna za strip o ovom sukobu. Pristala sam da napišem priču, delom i zbog uobičajene lakoće da se hvatam ukoštac sa teškim izazovima, ali i zato što nisam mogla da podnesem to što znam malo, ili nimalo, o krvavom ratu koji se odvijao na svega sat leta od moje kuće.

Naša sagovornica dodaje da je rad na stripu "Dobro došli na Kosovo" bio tragično i bolno iskustvo za nju. Šest meseci je detaljno istraživala sve što je vezano za rat na Balkanu:

- Inspirisale su me sve vrste informacija, slika i video-zapisa. Nije bilo nimalo lako.


Otkrivanje, iz dana u dan, toliko neizrecivih zločina, slomilo mi je srce i okrenulo utrobu. Takođe sam osetila stid: kako je bilo moguće da nisam znala za ovu dramu?

Mogavinova naglašava da je, radeći na stripu, shvatila da je morala da progovori o evropskom ratu koji će sve nas, nada se, naučiti da niko nije u zaklonu od opasnosti i sukoba.
- Poruku koju sam htela da prenesem ovim stripom mogu da svedem na jednu reč: pomirenje. Nikada nisam zadovoljna svojim radom, ali kada mi čitaoci, veoma dirnuti, pišu da bi mi zahvalili, onda pomislim da smo učinili nešto pozitivno - ističe Simona Mogavino.



NIKOLA MIRKOVIĆ, AUTOR PROJEKTA O PATNJI IZ DRUGAČIJEG UGLA

- STRIP je odštampan u 10.000 primeraka i gotovo je sve rasprodato. Od samog početka veoma je dobro primljen. Izašao je neposredno pre pandemije, zbog koje je sve stalo, ali i pored toga interesovanje je veliko. Zadovoljan sam, izdavač takođe. Prvi put sam se okušao u stripovima - ističe, za "Novosti", autor projekta Nikola Mirković.

- Nisam znao šta da očekujem. Ispalo je odlično. To pokazuje da može da postoji zanimljiv kulturni projekat i da se govori o Kosovu iz drugačijeg ugla. Strip nam je omogućio da govorimo o patnji Srba na Kosovu. Mnogi su tek tako saznali i da je postojao pogrom 2004. To je i bio cilj stripa, da kažemo kako je bilo, ali i da skrenemo pažnju na to da se težak život nastavlja.


IGOR MARKOVIĆ, UREDNIK "SISTEM KOMIKSA" SAMO POZITIVNE KRITIKE

PRODAJA je bolja nego kod drugih naslova. Interesovali su se i novinari. Svi čitaoci imaju pozitivne kritike. Priča je odlična višeslojna i nema mesta ostrašćenosti. Drago mi je što je naša kuća izdavač ovog strip-albuma. Album "Dobrodošli na Kosovo" će doprineti boljoj slici i položaju stripa kod nas - kaže Igor Marković, urednik "Sistem komiksa".



ZORAN PEJIĆ, UREDNIK "DEVETE DIMENZIJE" DA SE SAZNA ISTINA

Komentari kolekcionara i čitalaca su pozitivni u svakom smislu, uz konstataciju da treba više ovakvih izdanja, sa istim ili sličnim temama, stripovima koji se bave istorijom srpskog naroda - kaže za naš list Zoran Pejić, urednik "Devete dimenzije".

- Svi su oduševljeni činjenicom da je strip prvo izašao u Francuskoj, a posle i u Italiji. Raduje ih to što u ovim zemljama tako mogu da se upoznaju sa istinom, da bi na pravi i objektivan način mogli da steknu širu sliku. Postoji interesovanje i sa prostora Hrvatske. Kada se otvore granice, nadam se da će i tamo ugledati svetlo dana.


Autor: Goran Čvorović dopisnik iz Pariza
Tekst i fotografije preuzete sa sajta novosti.rs













 

Нема коментара:

Постави коментар

Maxi Tex #22

  Scenario: Nizzi Claudio Crtež: Alessandrini Giancarlo Naslovnica: Villa Claudio