петак, 17. август 2018.

Čovek koji je Supermena doveo u Srbiju

Supermen je već osamdeset godina na svetskom nebu, ali je tek ove godine prvi put sleteo u Srbiju, tačnije u Niš.



Viktor Bogdanović, ilustrator srpskog porekla iz Bazela, jedan je od strip crtača koji rade na Supermenu za američku izdavačku kuću DC Komiks.

Pored Supermena u DC-evoj ediciji Ekšn komiks (Action Comics), Viktor je crtao Betmenov serijal Vitez Arkama (Arkham Knight), antiheroje Dedšota i Katanu, ali je vizuelno udahnuo život i novom Superemenu, heroju po imenu Kong Kenan iz Kine.

Viktor je gostovao na ovogodišnjem strip festivalu Striporama 2018 u Nišu koji se održava u okviru Nišvil džez festivala.

„Ovo mi je prvi strip festival u Srbiji. Odlično je", kaže Viktor u pauzi između crtanja skica, okružen fanovima i kolegama crtačima na Zelenom strip ateljeu u niškoj tvrđavi.

Pod svetlima reflektora, koji su tu ne kako bi događaju dodali na ekskluzivnosti, već kako bi crtači uopšte mogli da rade u mraku, Viktor povlači naizgled neshvatljive linije koje će se, na zahtev fana, uskoro transformisati u lice Kapetana Amerika, heroja iz „suparničke" strip kuće.

„Nije problem, i ja volim Marvel. Odrastao sam pre svega na njihovim stripovima", kaže Viktor.

Crtački počeci

Strip se provlačio kroz čitav Viktorov život. Odrastao je na superherojskim stripovima i toj estetici, ali crtanjem je počeo da se bavi dosta kasnije.

„Sa 33 godine sam ušao u profesionalne vode, što je relativno kasno za strip crtača".

Pre toga se bavio muzikom, pisanjem i filmom, uglavnom stvarima koje su ga u tom trenutku više zanimale.

Tek je nakon studija na filološkom fakultetu u Beogradu, po povratku u Bazel, Viktor počeo da razmišlja o radu na ilustracijama.

„Radio sam neke manje poslove i javio mi se brat, koji se bavi veb dizajnom, i rekao mi da su jednom pirsing studiju potrebni crteži za sajt", priseća se Viktor jednog od svojih honorarnih poslova.

Ljudi iz pirsing studija nisu želeli da kače fotografije radova na sajt, smatrajući ih previše eksplicitnim, pa su se odlučili za crteže koje je na kraju radio Viktor.

„Najteže je bilo tražiti fotografije na internetu na osnovu kojih je trebalo da se urade crteži. Takve slike ne možeš da izbrišeš iz glave kada ih jednom vidiš", kaže Viktor kroz smeh.

Angažman za pirsing studio nije predstavljao nikakvu odskočnu dasku, ali nije ni poljuljao Viktorovu odlučnost da nastavi sa crtanjem.

„Radio sam indi stripove, imao neki projekat za Imidž komiks(Image Comics), a onda sam rešio probam nešto veće. Rekao sam sebi da sam spreman".

Uradio je nekoliko tabli sa Betmenom i poslao ih urednicima DC komiksa. Odgovor je dobio nakon nedelju dana.

„Poslali su mi scenario da bih uradio test, da vide da li mogu da crtam te kostime i betmobil iz Arkam Najta koji izgleda dosta komplikovano"

Nedelju dana kasnije je zvanično počeo da radi na serijalu Arkam Najt i nije stao godinu dana.

To je bilo krajem 2014.


Pritisak i odgovornost

Pored pritiska što crta tako kultnog lika kao što je Betmen, Viktor se suočio sa mnogo većom pošasti iz sveta profesionalnih strip crtača - rokovima.

„Početak je bio brutalan. Mislio sam da ne mogu, da je to nemoguće. Nisam bio svestan koliko je to posla, tako da su prva dva-tri meseca bila jako teška", priča Viktor.

Morao je da se navikne da crta deset, nekada i dvanaest sati dnevno. Rokovi su bili takvi da je gotovo potisnuo činjenicu da crta čuvenog Mračnog viteza.

„Uopšte nisam razmišljao da li će to biti najbolji Betmen. Samo sam gledao kako da stignem na vreme i ispoštujem rokove".

Ali urednici su bili i više nego zadovoljni Viktorovim radom, jer je uskoro bio angažovan na drugim projektima.

Novi čovek od čelika

DC je pokretao serijal o novom Supermenu, mladom kinezu Kongu Kenanu.

Scenario je pisao Džin Luen Jang, a Viktor, koga su urednici s pravom nazvali „zvezdom u usponu" je izabran za crtača čoveka od čelika sa dalekog istoka.

A kako je uopšte raditi na Supermenu, heroju koji je gotovo neuništiv i koji u svakom smislu predstavlja superlativ ljudskog postojanja?

„Ovo je bilo zanimljivije. Zapravo, podsećalo me je na indi stripove koje sam radio ranije, jer smo imali dosta slobode da kreiramo nešto ispočetka. Baza toga je Supermen, ali je ipak nova priča", objašnjava Viktor.


Dečački san

I dok je uživao radeći na novom Supermenu, nije bio svestan koja mu vrata, još uvek ne toliko poznat superheroj, Kong Kenan može otvoriti.

„Bila je jedna scena u kojoj se pojavljuje pravi Supermen i ja sam ga nacrtao preko cele strane. Bila je baš upečatljiva scena kako prolazi kroz zid."

I upravo je ta scena bila okidač. Supermen je probio zid u stripu, a samim tim i do Viktora.

„Urednici su mi se javili posle nekoliko dana i rekli 'razgovarali smo, vagali i mislimo da je trenutak da počneš da radiš na pravom Supermenu'", priča Viktor i dodaje da mu se tako ispunio jedan od dečačkih snova.

Počeo je da crta Supermena na serijalu Ekšn komiks.

Namerni kontraš

Objašnjavajući kreativni proces i rad sa piscima na stripu, Viktor kaže da se nikada nije samo držao zadatog scenarija.

„Uvek sam pokušavao da ispričam priču na svoj način i kad mislim da treba da se ignoriše scenario i uradi drugačije, tako i postupim. Ne pitam ni za dozvolu, ni za šta."

I niko mu nikada nije zamerao na takvoj radnoj etici, jer, kako kaže, „šefovima nije bitno ako se malo odstupi od scenarija, već je mnogo važnije šta se dešava na strani i da priča može da se prati gotovo i bez teksta".

„Nikada nisam dozvolio da mi neki autor previše diktira kako treba da izgleda neki kadar. Nekada uradim namerno suprotno."

„Na kraju krajeva, ja sam taj koji priča priču, režiser filma", kaže Viktor.

Sa papira na veliko platno

Stripovi danas predstavljaju neiscrpnu zlatnu riznicu za druge formate, bilo da se radi o filmu, televizijskim serijama ili video igrama.

Kao i mnoge njegove kolege, Viktor bi se takođe oprobao u nekim drugom mediju.

„Ono što je najbliže stripu i tom načinu pripovedanja jesu film i režija, i verujem da bi me to zanimalo jednog dana", kaže, ali dodaje da za rad na filmu ima vremena.

Ipak, za jednog fana i profesionalnog strip crtača, Viktor nije pogledao previše filmova iz produkcije kuće za koju radi.

„Nisam toliko gledao DC-jeve filmove. Kao i svi, više sam gledao Marvelove i oni su mi bili zanimljiviji."

Kaže da je odgledao trilogiju o Betmenu koju je režirao Kristofer Nolan, ali i te filmove smatra predugačkim.

„Da su sat vremena kraći, bili bi odlični", kaže Viktor kroz smeh, verovatno svestan na koliko tankom ledu stoji sa ovakvom izjavom među fanovima.


Crtanje na ekranu

Između papira i ekrana, Viktor sve češće bira ekran, kada je rad, ali i kada je čitanje u pitanju.

„Radim prevashodno digitalno, a tako i čitam. Nisam jedan od onih nostalgičara kojima nužno treba papir, čak su na ekranu i boje jasnije".

A kao predstavnik nove generacije, prevashodno digitalnih crtača, Viktor vidi prednosti rada u savremenom stripu.

„Radio sam sad sa Denom Jurgensom, koji je legenda nad legendama, ali ga nikad nisam upoznao, sve se to odvijalo preko interneta. I tako je sa skoro svim ljudima sa kojima sarađujem."

Novi planovi

Viktor je skoro završio serijal pod nazivom Sajlenser (The Silencer), koji je preuzeo od crtača Džona Romite Džuniora, legende američkog stripa.

Ali sada je vreme za nove projekte.

„Sada prelazim na novu seriju - Terifiks (The Terrifics) - koju radim zajedno sa Džefom Lemirom", kaže Viktor.

Što se tiče rada u DC-jevom strip univerzumu, Viktor ima ekskluzivni ugovor do aprila 2019. godine.

„Nakon toga ću videti da li ću da produžim ugovor, možda da radim nešto svoje ili za druge izdavače."

I kako mu se želja da crta Supermena već ostvarila i to dvostruko, ostaje još jedan junak čije bi avanture voleo da oživi.

„Spajdermen. On mi je omiljeni junak od svih i na njemu bih najradije i radio", kaže Viktor.

Ali kada u svetu stripa krenete da radite na Supermenu i Betmenu, sve deluje ostvarivo.


Autor teksta: Uroš Dimitrijević
Tekst i fotografije preuzete sa sajta bbc.com

Нема коментара:

Постави коментар

Maxi Tex #22

  Scenario: Nizzi Claudio Crtež: Alessandrini Giancarlo Naslovnica: Villa Claudio