уторак, 21. септембар 2021.

Dragana kreira najoriginalnije stripove na svetu koje mogu da čitaju i slepi i slabovidi


Pomeraju se granice strip formata i naša stereotipična očekivanja, ne samo kako izgledaju nego i kakvu interakciju imamo sa njima, polako nestaju. Tome doprinosi i Dragana Kuprešanin koja već 10 godina kreira eksperimentalne i alternativne stripove sa fokusom na slike sa naracijom u galerijskom prostoru.

Međutim, njen avangardni momenat je zapravo to što je doprinela inkluzivitetu i pristup umetnosti i književnosti slepima i slabovidima. Oni čine 10 odsto stanovništva u Srbiji, što je veliki broj ljudi koji su do sada bili uskraćeni za uživanju u ovom obliku narativa.

Dragana je jedina u Srbiji, i među par autora na svetu, koji kreiraju inkluzivne stripove. Njena serije “Nevidljiv Talas” je izložen na ovogodišnjem “Međunarodnom Salonu Stripa”.

Dragana je bila Grand Prix pobednica 2019. godine sa ovim radom koji je dve godine bio u produkciji. Rad se sastoji od 45 stranica od kojih su 10 izloženi i predstavljaju podnarativ adaptacije romana koji je pisala Virdžinija Vulf 1931. godine. U stripu se opisuju doživaljaji šest junaka od detinjstva do poznih godina.

Dragana je počela da kreira strip koji je dostupan slepima i slabovidim kao deo postdiplomskog rada na fakultetu. Posvetila se ideji zato što ta grupa ljudi nije imala priliku da tu mediju konzumiraju niti da razume šta ona predstavlja. Radila je ozbiljno istraživanje, koristeći aplikaciju koja simulira sve vrste slabovidljivosti kao i testirane grupe. Tako je došla do konačnog izgleda sa jarkim, čistim i kontrastnim bojama uz reljefe, različite materijale i brajevo pismo.

Na pitanje kako su reagovali na strip slepi i slabovidi kaže da je sve vreme razgovora sa njima plakala

- Rekli su mi da nedostaje takav sadržaj, da prosto nije usmeren na njih i da oni imaju pravo i želju da imaju jednaku pristup umetnosti. Dobila sam komentar da se neko oseća da je progledao i da je to za njih nova dimenzija stvarnosti. To je za njih ulazak u videći svet i da ga mogu razumeti na drugačiji način – da njihovo formalno obrazovanje kroz simbole izostavlja bogastvo koje je oko nas, da riba nije samo jedna, i pas samo jedan i da ovaj strip ima moć da otvori vidike. Dok videći svet reaguje da zaista zdravo za gotovo shvataju vid i blažen svet oko njih – kaže Dragana.

Kako dodaje njena želja je bila da “elemente i strukturu samog stripa razradi na način da pomera granice ali da pokaže koliko strip može da se rastegne u svojoj formi mnogo dalje od te klasične štampane koje prepoznajemo.”

Obično u galeriji ne smete da dirate radove, a ovde naprotiv, to se ohrabruje. Dragana ističe da ovo nije samo rad za jedan deo publike nego već kao inkluzivan rad je za sve i da videća publika takođe može da ima interakciju sa njenim radom i na taj način možda veće razumevanje za slepe i slabovide.

Trebalo je ljudima vreme da razumeju i prihvate njene radove kao stripove jer su navikli na klasične forme. Ali moraće da se naviknu na Draganu i njene vizije, jer ona neće stati ovde, nego već u pripremi ima novu intermedijsku serija koja je za stepen više razradila inkluzivnost.

Inače. 18. Međunarodni salon stripa se održava u SKC do 09. oktobra. Svakako nezaobilazni deo programa su promocija strip izdavača, razgovori sa autorima i gostima, potpisivanje albuma posetiocima koji će biti realizovano u Velikoj Sali SKC do 24. septembra.

Autor: Aneta Nedimović


 

Нема коментара:

Постави коментар

Maxi Tex #22

  Scenario: Nizzi Claudio Crtež: Alessandrini Giancarlo Naslovnica: Villa Claudio