понедељак, 27. септембар 2021.

Hamet, Čendler, Mekdonald, Milar…


Novosadska “Čarobna knjiga” pokrenula je nedavno novu ediciji “Najboljih krimi-romana sveta” u kojoj će se naći neka od najvećih imena ovog književnog žanra. Ediciju je otvorio “Stakleni ključ” Dašijela Hameta, u prevodu Miloša Petrika.

„Vrhunac Hametovog umeća, što znači i vrhunac umeća krimi pisaca XX veka“, zabeležio je pisac i književni kritičar Džulijan Simons, povodom ove knjige, a Volas Strobi bio je još direktniji: „“Malteški soko” važi za jedan od najboljih krimi romana ikada napisanih. Ako mene pitate, “Stakleni ključ” je bolji“, zabeležio je on.

Još jedan iz kruga legendarnih majstora krimi-žanra, pisac koji je ostvario ogroman stilski uticaj na popularnu kulturu Sjedinjenih Država, Rejmond Čendler, predstavljen je u ovoj ediciji romanom “Dugo opraštanje”, koji je on smatrao svojim najboljim delom. Ovaj esencijalan roman za sve ljubitelje žanra, u kome se ponovo pojavljuje privatni detektiv Filip Marlou, preveo je Aleksandar Marković. „Čendler je izmislio nov način pripovedanja o Americi, i ona nam više nikad nije izgledala isto“, hvali ga još jedan bestseler-pisac, Pol Oster.

Slede dve knjige bračnih drugova, Rosa Mekdonalda i Margaret Milar. Mekdonaldovu kultnu “Jezu” preveo je Oto Oltvanji, dok se za košmarnu prozu Milarove – “Neznanac u mom grobu” – oko prevoda potrudio Miloš Petrik. „Romani o (Luu) Arčeru predstavljaju najbolju seriju detektivskih romana ikada napisanu u Americi“, ocenili su kritičari “Njujork tajms Rivjua of buks”, dok je za londonski “Gardijan” „Makdonald od one retke sorte pisaca koju istovremeno voli književna kritika i narod na ulici“. Remek-delo saspensa i roman koji je zauvek promenio žanr porodičnog trilera, “Neznanac u mom grobu”, poslednji je naslov, zasad, objavljen u ovoj ediciji. A, kritičar “Njujork tajmsa” misli da je to delo „napisano s takvim umećem da čak i najljući protivnici krimi-žanra moraju priznati da je posredi umetničko delo“. U redakciji “BBC”, takođe su bili oduševljeni. Po njima „Margaret Milar ume da izazove toliko opipljivo i snažno osećanje straha da vas na kraju ono doslovce udari kao malj“.

Autor: K. Č. D.





 

Нема коментара:

Постави коментар

Maxi Tex #22

  Scenario: Nizzi Claudio Crtež: Alessandrini Giancarlo Naslovnica: Villa Claudio