Andre Lebronj, jedna od istaknutijih figura na belgijskoj stripskoj sceni, pokretač legendarnog časopisa Ran Tan Plan (1966), zamišljenog inicijalno kao bilten sa najvažnijim informacijama o belgijskim stripovima i njihovim autorima, koji će već posle četiri broja postati profesionalni, kvartalni časopis…
… pokrivajući belgijske, francuske, španske i italijanske stripove, kao i njihove tvorce i izdavače, jedan je od krivaca za nastanak i slavu autorskog serijala Tornjevi Boa-Morija Hermana Ipena (1938), tvrdi Ervin Rustemagić, bitna faca u istoriji ozbiljnog stripa na tlu bivše Jugoslavije, počev od 1970-ih godina.
On, u svojevrsnom pogovoru za prvi tom (sa tri epizode – Babet, Eloiz od Mongrija i Žermen), posvećen ovom serijalu, koji je nedavno realizovala Čarobna knjiga, u prevodu sa francuskog Bojane Janjušević, pojašnjava taj svoj stav činjenicom da je upravo Lebronj inicirao ceo projekat.
Rustemagić u nastavku svog teksta Sve je počelo kratkom pričom, dokumentuje tu tvrdnju i, zaljubiteljenicima u delo Hermana Ipena, nudi istorijsku rekonstrukciju slučaja Tornjevi Boa-Morija.
Ukratko, Rustemagić 1971. pokreće reviju Strip art (vrlo popularnu na prostorima bivše Jugoslavije), sledeće godine upoznaje Hermana na jednom od, tada popularnih, strip-festivala… objavljuje njegove stripove, postaju prijatelji… Deset godina kasnije Herman ga pita da internacionalno plasira jedan od njegovih albuma (Rustemagić je već oformio agenciju Strip Art Features). Inicijator je bio Andre Lebronj čiji je Ran Tan Plan objavio tri Hermanove kratke, crno-bele, horor priče, koje je trebalo povezati u album… Pošto je materijal bio kratak Rustemagić predlaže Hermanu da docrta još jednu priču od 12 tabli, i tu započinje srednjevekovna priča o Tornjevima Boa-Morija koja će se autoru toliko dopasti da odlučuje da je pretvori u serijal. Ostalo je istorija… Ili, treba sačekati sledeći tom i nastavak Rustemagićeve priče o svetskom uspehu ovog serijala.
U međuvremenu da se vratimo priči. Časni vitez Emar od Boa-Morija postavio je pred sebe nemoguć zadatak – da jednog dana opet ugleda tornjeve svog zamka Boa-Morija, iz kog je proteran. I potpuno je posvećen tom cilju. Ta odluka će ga osuditi na dugo putovanje, pravo srednjovekovno lutanje širom Evrope, pa sve do palestinske zemlje. Tokom putešestvija susretaće se sa mnogim iskušenjima i izazovima. Steći će uvid u najveću ljudsku bedu i bol, ali i doživeti prelepa prijateljstva i ljubavi. No ma šta ga u njegovom napredovanju snašlo, neće izgubiti ubeđenje da će jednog dana povratiti svoj posed i vratiti se svom poreklu. Avantura ga, pritom, ni u jednom času neće zaobići…
U ovom Hermanovom remek-delu istorijskog stripa, koje stoji naporedo sa slavnim Džeremajom, do izražaja dolazi puna raskoš pripovedačkog i crtačkog talenta ovog franko-belgijskog umetnika, dok sa virtuoznom preciznošću pred čitaocima rekreira evropski srednji vek, pun prašine i krvi, surovosti i lepote. Naravno, Hermanovo majstorsko kadriranje i dalje ostaje jedan od glavnih začina njegovog autorskog rukopisa.
Dodajmo, na kraju, da Čarobna knjiga nastavlja sa objavljivanjem opusa Hermana Ipena, nakon što je realizovala serijale Džeremaja (u 12 tomova) i Komanča (sa scenaristom Mišelom Ranijeom – Gregom, u pet tomova).
Autor: D. Stošić
Tekst i fotografija preuzeti sa sajta https://www.danas.rs/nedelja/hermanov-srednjovekovni-dragulj/
Нема коментара:
Постави коментар